Followers

Wednesday, April 17, 2013

Rezeki hari ini...

Assalamualaikum.

Semoga kita semua berada dalam redha Ilahi. . .

Rasa janggal pula bila petang-petang begini tak menjenguk tumbuhan di laman. . .ermmm.  Saja tak nak mandi hujan.  Kalau nak turun boleh sangat, hujan rintik-rintik jer.  Takpe lah, petang esok la saya tanam pegaga yang diberikan oleh kawan pada pagi tadi.  In shaa Allah.  Pegaga tu pun masih dalam keadaan elok.  Esok pun masih sempat, jika umur panjang. . .heee.

pegaga kampung pemberian Puan Anita

Di laman dah ada pegaga gajah, penuh sepasu dan dah tak termakan pun.  Di sekitar laman pun ada kelihatan pokok pegaga, tapi saya kurang pasti sama ada boleh dimakan atau tidak.  Jalan paling selamat,  tanyakan pada yang arif.

Buah katak puru ni saya dapat tengah hari tadi. Di sini lebih dikenali dengan nama buah katak puru atau buah kepek.  Belum pernah saya dengar orang Terengganu memanggilnya buah nam nam. Lain tempat, lain nama panggilannya.  Kata kawan saya, buah ubat darah tinggi ni.  Benar atau tidak, hanya Dia yang mengetahui.

buah katak puru pemberian Puan Roslina

makan dengan colek buah, sedap niiii

bijinya yang akan disemai.. mudah-mudahan tumbuh

daun kucai untuk Puan Na.
 kangkung dan cili padi untuk nasi goreng Husna

Semalam saya dah bawa daun kucai masa perjumpaan badan beruniform di sekolah untuk  aktiviti masakan. Budak-budak sibuk memasak cucur bilis dan cucur pisang, cikgu yang free pula masak cucuq kucai. . resipi orang Banjar Perak . Alhamdulillah, sama-sama kenyang.  Esok daun kucai untuk Puan Roslina pula yang tak merasa cucur semalam.

Terima kasih yea teman-teman. Murah rezeki saya hari ni. . .AlhamdulilLah.

No comments:

Post a Comment