Followers

Tuesday, April 2, 2013

Sandy makan pisang

Assalamualaikum. .

Didoakan teman-teman sihat, sesegar tanaman di laman. . .

Semasa saya menyiram tanaman di laman dapur, telinga ni dah menangkap suatu bunyi seperti sedang menggigit. . .

Saya tak ambil peduli pun, tapi Husna yang berteriak-teriak. . .

Ummi. . .ummi, tengok Sandy tu makan pisang makcik. . .

 Sandy? Sandy mana pulak ni Husna?

Rupa-rupanya Husna terlihat seekor tupai sedang mengerjakan jantung pisang Benggala terbiar, kepunyaan jiran saya.  Sandy pulak watak tupai dalam Spongebob tu. .  . Oooooo, patut la Husna panggil tupai tu Sandy . .

Sandy malu-malu..

sayangnya pisang benggala terbiar..

Bertandan-tandan pisang terbiar,  mungkin tiada permintaan pembeli,  kerana pisang ni mudah didapati di sini.  Masak nanti jadi rezeki burung, tupai atau musang pula.


makan petang

pergi sekejap, tapi datang balik

si jantung hati

Di tempat saya,  pisang Benggala yang muda dimasak acar. . .tapi prosesnya rumit sedikit .  Putik pisang dipotong  nipis-nipis,  tanpa putus.  Dicelur, disejukkan, diramas sedikit supaya keluar air dari putik pisang tu.  Kemudian, baru lah dimasak.  Bukan tak boleh buat, tapi hanya saya sorang yang makan.  Jadi, amatlah berbaloi saya beli sahaja di pasar. . .hehe


No comments:

Post a Comment