Followers

Sunday, March 31, 2013

Jalan-jalan Sekayu 2

Assalamualaikum.

Semoga semua di dalam lindungan RahmatNya.

Saya nak sambung sikit lagi cerita Sekayu. Kami sampai lebih kurang pukul 10 pagi, pengunjung masih belum ramai. Akan tetapi masa kami keluar dari situ, dalam lingkungan 1 petang, masih ramai lagi yang berpusu-pusu masuk.  Ibu bapa yang bawa anak kecil, bayi pun ada.  Memandangkan cuaca sangat panas sekarang, terasa kasihan melihat anak kecil berpanas begitu. .

Antara flora yang menarik minat saya. . .paku serani ( lycopodiella-cernua )


Teringat zaman kecil saya, hidup di kampung bersama arwah nenek. . Arwah selalu mengajak saya masuk ke kebun getah mencari pucuk ulam, saya selalu nampak paku ni. Rasanya arwah tidak memanggil paku serani, tapi paku sawa gong. Saya selalu minta untuk dibawa pulang untuk ditanam, arwah menegah, nak buat apa tanam pokok begini.  Saya tak jadi ambil. Hehe. .




 Cantik pokoknya. . .seperti taman batu karang hijau.

teratai putih

heliconia yang ditanam

heliconia lagi
seperti bunga jambu air

lumut pada batang pokok

nampak pokok gergaji juga
 Antara fauna yang saya jumpa . . .

ulat gonggok besar atau gelato yang dah mati 

apa tu?
anak tilapia hitam dan lain-lain

 Bagi yang nak bermalam, tempat penginapan juga disediakan. . .tapi kena tempah awal la. .





Husna dan acik


  Nak balik sudah. . .bye Sekayu. .

No comments:

Post a Comment