Followers

Friday, June 28, 2013

Bunga putih dari Brincang

Assalamualaikum.

Semoga teman- teman sekebun sihat wal afiat.  Banyakkan minum air putih dan jaga kesihatan pada musim jerebu ni.

Kakcik ni sentiasa `kompius` di antara amaryllis dan lili. . .

Akibatnya,  beberapa jenis yang sudah ada di laman,  semuanya dipanggil lili. . . lili pink,  lili oren.  Dan yang terbaru lili merah.

Bunga putih kat bawah ni, saya snap gambarnya semasa berjalan pulang ke hotel, selesai aktiviti menyoping pokok di Pasar Malam Brincang.  Sementara menunggu aneka sayuran celup tepung yang sedang digoreng,  hati tertarik kepada deretan lili putih yang ditanam disitu.  Pokok-pokoknya subur dengan bunga-bunga yang besar.  Memang cantik. . . Sumpah, tergoda betul dengannya. . .he he.








Nampak rupa parasnya seperti daripada keluarga lili atau amaryllis juga. . . .ermmmm. . .keliru. . .


5 comments:

  1. assalammualaikum dik,
    putih bersih, wangi ke bunga ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam kak puteri..
      Rasanya tak berbau. Tapi saya pun tak cuba hidunya. Ingat nak beli kalau terjumpa kat mana mana nurseri, tapi takde pulak.

      Delete
  2. Salam massz,
    agaknya musim bunga ni kot. saya baru je beli few weeks ago. mmg konfius betul species satu ni. saya pun ingt ini lily, tpi bwg mcm amarylis (rupanya bkn saya sorg yg konfius.hehehee..)
    Nama dia Crinum jagus. boleh tgk kat blog saya http://djardin18.blogspot.com/2013/06/floral-fridayplant-id.html
    yg saya beli ada bau mcm vanilla, tpi tak kuat sgt. rasa nak buat collection plak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam Dya..
      terima kasih byk2.. haa, skrg dah tau namanya dan baunya juga. bagus lah dya dah ada pokok ni..nanti banyak2, nak beli dari dya sikit..hehe

      Delete
  3. jom kita serbu blog Dya pulak..

    ReplyDelete